Μάρτιος 01, 2020

Άρρηκτα συνυφασμένος με τα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα και τις οικονομικές συγκυρίες, τις ανθρωπογενείς ή τις φυσικές καταστροφές, ο κλάδος του τουρισμού είναι απ' τους πρώτους που πλήττεται από τις κάθε μορφής κρίσεις. Η Λευκάδα, εδώ και αρκετά χρόνια, έχει αποκτήσει ένα υψηλό επίπεδο οικονομικής εξάρτησης από τον εισερχόμενο τουρισμό και έχει ήδη διαχειριστεί κρίσεις που έχουν προκύψει από φυσικές καταστροφές, όπως ήταν οι σεισμοί του 2003 και του 2015 αλλά έχει ανταπεξέλθει και σε άλλες κρίσεις όπως ήταν η πρόσφατη οικονομική κρίση.

Κάθε κρίση εμπεριέχει μία απειλή, που διαταράσσει την κανονικότητα και απαιτεί άμεση διαχείριση. Περιέχει όμως και μία ευκαιρία επαναπροσδιορισμού της μέχρι τώρα υπάρχουσας κατάστασης με την υιοθέτηση αντίμετρων, με την προσαρμογή των διαχειριστικών και επιχειρησιακών πρακτικών και με την ανάπτυξη νέων στρατηγικών. Η περίοδος που διανύουμε, είναι μία περίοδος προκλήσεων αλλά είναι επιτακτική ανάγκη, όλοι οι επιχειρηματίες του τουρισμού να είμαστε μαζί, ενωμένοι και να εργαζόμαστε για την επόμενη μέρα.

Την παρούσα χρονική στιγμή, αυτό που προέχει είναι να παραμείνουμε ευέλικτοι και να σχεδιάσουμε κάποιες στρατηγικές που θα μας βοηθήσουν να διατηρήσουμε την κατάσταση υπό έλεγχο. Χρειάζεται να προσαρμοστούμε, καθώς θα υπάρξουν αρκετές αποφάσεις τελευταίας στιγμής από τους επισκέπτες, τις τοπικές αρχές και τις αεροπορικές εταιρείες.

Δεν μπορούμε ούτε να σταματήσουμε την πανδημία ούτε να αποφύγουμε την επίδραση του COVID-19 στη βιομηχανία, μπορούμε ωστόσο να εστιάσουμε στη λήψη επιπλέον μέτρων για να βοηθήσουμε την επιχείρησή μας να πάει ενάντια σε αυτή την κρίση.

Τι μπορείτε να κάνετε

Τώρα είναι η στιγμή για να είστε ευέλικτοι με τους επισκέτες σας

Ακολουθήστε ευέλικτη πολιτική όσον αφορά τους κανόνες κράτησης (αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ακυρώσεις τελευταίας στιγμής ή κρατήσεις χωρίς προκαταβολή κ.λπ.) ή εναλλακτικά συζητήστε με τους πελάτες σας την μετατόπιση των ημερομηνιών της κράτησης (σε περίπτωση ακύρωσης) για νέα ημερομηνία. Το μέτρο αυτό θα ενθαρρύνει τους ταξιδιώτες να μην ακυρώσουν το προγραμματισμένο τους ταξίδι στη Λευκάδα.

Αποφύγετε την κατακόρυφη μείωση των τιμών

Ο πανικός είναι πάντα κακός σύμβουλος. Έτσι και τώρα το να ρίξετε τις τιμές πολύ πιο κάτω από το συνηθισμένο, μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαντάζει μία λύση αλλά σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα δεν θα έχει θετικά αποτελέσματα. Η τιμολόγηση προς τα κάτω είναι γρήγορη και εύκολη διαδικασία, η επαναφορά όμως των τιμών στο αρχικό επίπεδο, είναι πολύ πιο δύσκολη. Αντ' αυτού εστιάστε στις προσφερόμενες υπηρεσίες και δημιουργήστε δελεαστικά κίνητρα και δημιουργικές προσφορές για τους πελάτες σας όπως δωρεάν πρωινό, δωρεάν στάθμευση, ένα welcome drink όταν καταφθάνουν στο κατάλυμά σας ή κάτι άλλο. Σκεφτείτε ποια υπηρεσία θα σας φαίνονταν εσάς δελεαστική στις διακοπές σας και κάντε brainstorming πάνω σε αυτό με τους συνεργάτες σας.

Επενδύστε σε νέα projects, αξιοποιήστε τον χρόνο σας αλλιώς

  • Επενδύστε στην εκπαίδευση και στον σχεδιασμό της βελτίωσης της επιχείρησής σας. Μπορείτε να οργανώσετε την υπάρχουσα βάση δεδομένων των πελατών σας και να συμπληρώσετε τις πληροφορίες που λείπουν.
  • Είναι μια ευκαιρία να βελτιώσετε το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας ή τις υπάρχουσες καταχωρήσεις σας στις ιστοσελίδες που διαφημίζεστε με νέα κείμενα, φωτογραφίες ή βίντεο. Σε περίπτωση που χρειάζεστε οποιαδήποτε βοήθεια ως προς την διαφήμισή σας σε εμάς ή κάποιες προτάσεις διαφήμισης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
  • Μπορείτε επίσης να οργανώσετε τις κριτικές των πελατών σας, κάτι που ενδεχομένως προηγουμένως να μην είχατε τον χρόνο να το κάνετε για σκοπούς marketing.
  • Παρακολουθήστε κάποιο online σεμινάριο πάνω στο marketing και στο branding, δημιουργήσετε social media για την επιχείρησή σας ή βελτιώσετε τα ήδη υπάρχοντα. Σ' αυτή την δύσκολη περίοδο νέες ιδέες, καινοτόμες λύσεις και ειδικές προσεγγίσεις θα σας χρειαστούν.
  • Επικεντρωθείτε στο πλάνο της αειφόρας λειτουργίας της επιχείρησής σας, εξοικονομήστε ενέργεια, διασφαλίστε μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πελάτες σας και προστατέψτε το περιβάλλον. Ένα φιλικό προς το περιβάλλον κατάλυμα, μόνο θετικό αντίκτυπο μπορεί να έχει στην επιχείρησή σας.

Επενδύστε στον εσωτερικό τουρισμό

Τα τελευταία χρόνια οι επισκέπτες της Λευκάδας προέρχονταν κυρίως από την Ολλανδία, την Βρετανία και τα Βαλκάνια. Με βάση την υπάρχουσα κατάσταση και τις ακυρώσεις που έχουν προκύψει από τις αεροπορικές εταιρείες, οι πτήσεις από το εξωτερικό για κάποιο χρονικό διάστημα θα μετριαστούν. Αυτό σίγουρα θα επιφέρει κάποιες ακυρώσεις. Κάτι που ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της οδικής πρόσβασης που έχει η Λευκάδα. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στη συνείδηση του ταξιδιώτη ο εσωτερικός τουρισμός περιέχει μικρότερο ρίσκο, θα αναδείξουν το νησί σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό. Aυτό που προέχει τώρα είναι να επανεξετάσετε το πελατειακό σας κοινό και να δράσετε αναλόγως. Έτσι για παράδειγμα αν η επιχείρησή σας τρέχει μια καμπάνια ad μέσω της google ή κάποιας άλλης μηχανής αναζήτησης σκεφτείτε σε ποιά αγορά πρέπει τώρα να στοχεύσετε. Μην σταματήσετε το marketing που κάνατε, μπορείτε απλώς να το ανακατευθύνετε.

Καθησυχάστε τους πελάτες σας και λάβετε τα απαραίτητα μέτρα

Ενημερώστε τους πελάτες σας για τα μέτρα που έχετε πάρει ώστε να προστατευτούν στο κατάλυμά σας. Το ίδιο οφείλετε να κάνετε και με το προσωπικό σας. Λάβετε από κοινού μέτρα ούτως ώστε να είστε όλοι ασφαλείς. Βεβαιωθείτε ότι οι χώροι εργασίας σας είναι καθαροί. Όλες οι επιφάνεις και τα αντικείμενα (όπως πληκτρολόγια, τηλέφωνα και πόμολα) πρέπει να καθαρίζονται τακτικά. Τοποθετήστε απολυμαντικά gel στους κοινόχρηστους χώρους της επιχειρήσής σας ή ένα ποστερ που να ενθαρρύνει το τακτικό πλύσιμο χεριών και βεβαιωθείτε ότι υπάρχει ένας χώρος εύκολα προσβάσιμος, για να μπορούν προσωπικό και πελάτες να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι. Πέρα από ζήτημα υγιεινής, τα μέτρα αυτά αυτά θα κάνουν αμφότερους να αισθάνονται ασφαλείς.

Μην χάσετε την επικοινωνία που είχατε με τους πελάτες σας μέσω των κοινωνικών δικτύων

Τώρα περισσότερο από ποτέ οι πελάτες σας παρακολουθούν τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνεστε και συμμετέχετε στα κοινωνικά μέσα. Απαντήστε στις ερωτήσεις που σας κάνουν, ενημερώστε τους για τις υπηρεσίες σας και να δείξετε ότι είστε παρόντες. Για παράδειγμα αν έχετε ένα εστιατόριο μπορείτε από το σπίτι σας να κάνετε με live streaming στο facebook ένα μάθημα μαγειρικής μιας λευκαδίτικης συνταγής ή αν έχετε ένα μπαρ αντιστοίχως να τους μάθετε πως φτιάχνεται ένα κοκτέιλ. Μπορείτε να είστε δημιουργικοί και να χτίσετε έναν δίαυλο επικοινωνίας. Όταν η κατάσταση εξομαλυνθεί, να είστε βέβαιοι ότι θα το θυμούνται.

Μην ξεχνάτε ότι η παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία είναι πολύ ανθεκτική και η επιθυμία των ανθρώπων να ταξιδέψουν δεν στερεύει. Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν όταν αισθάνονται ότι είναι ασφαλείς για να το πράξουν και εμείς ως επαγγελματίες του τουρισμού οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι.